Uitdaging
Voor Bert van Kruistum Schilderwerken zijn we een partnership aangegaan om onder andere de online marketing te verbeteren. Doordat in de oude situatie de verschillende campagnes al een tijd geen onderhoud en optimalisaties hadden ontvangen en daardoor ver achterliepen op de ontwikkelingen van Google Ads, werd het budget wat beschikbaar was niet optimaal gebruikt. In andere woorden, het budget ging op aan irrelevante klikken en vertoningen.
Met een SEA-analyse hebben we de punten waar budget verloren ging inzichtelijk gemaakt. Deze hebben we vervolgens omgezet in een prioriteitenlijst om hands-on mee aan de slag te gaan.
Oplossing
Onwaarts ging aan de slag met het dichten van de lekkage van het advertentiebudget. Door het dichten van de lekkage werd het beschikbare budget efficiënter gebruikt, zonder dat we daadwerkelijk al verbeteringen hadden doorgevoerd.
Vervolgens hebben de laatste best-practices binnen Google Ads doorgevoerd en voorgesteld ter optimalisatie van de huidige campagnes. Een greep hieruit als volgt:
- Advertentiekwaliteit verbeterd qua copy voor een verbeterde score in het algoritme en beter aansluiting op de zoekintentie van de doelgroep
- Campagne instelling verbeterd op basis van de beschikbare data en zoekintentie van de doelgroep
- Nieuwe campagnes toegevoegd en de nieuwe opties van Google Ads geïntegreerd
- Zichtbaarheid van de campagnes naar het volgende niveau getild door optimalisatie van zichtbaarheid, copy en campagne-typen
- Conversiemetingen geoptimaliseerd om te bepalen wat de campagnes nou precies opleveren en wat we terugkrijgen voor iedere euro aan advertentiebudget
- Targeting geoptimaliseerd op basis van de wens van de klant, zodat iedere euro ook echt daadwerkelijk bij de juiste doelgroep terecht komt.
Statistieken
Resultaat
Dankzij het optimaliseren van Google Ads zijn we van gemiddeld 100 vertoningen per week gegaan naar 594 vertoningen per week. De kosten per click zijn gemiddeld 20 cent afgenomen.
Het aantal klikken op het telefoonnummer en aangevraagde offertes via de website is verdubbeld. Het beschikbare advertentiebudget is uitgebreid en wordt nu efficiënter ingezet dankzij de hoge advertentiekwaliteit. Dat levert onder de streep een verdubbeling van de resultaten op.
Doorlopend voeren we steeds optimalisaties door om het algoritme goed te blijven voeden en het maximale uit het beschikbare advertentiebudget te halen. Dit is ontzettend belangrijk omdat Google Ads blijft vernieuwen, de markt blijft veranderen en de concurrentie niet stil staat.